System zgłaszania naruszeń prawa – sygnaliści

W związku z wejściem w życie Ustawy o ochronie sygnalistów z dnia 14 czerwca 2024 r., w Spółkach Grupy tj.: Animex Foods sp. z o.o., Smithfield Polska sp. z o.o., Agri Plus sp. z o.o., Animex Kutno sp. z o.o.,  Agri Vet sp. z o.o., Ferma Krąplewice sp. z o.o., Agri Plus Wielkopolska S.A., Animex K5 sp. z o.o. wprowadziliśmy Procedurę Zgłoszeń Wewnętrznych dla Sygnalistów w Spółkach Grupy Kapitałowej Animex, której celem jest stworzenie systemu umożliwiającego dokonywanie zgłoszeń naruszeń prawa oraz ochronę sygnalistów.

Co można zgłosić?

Przedmiotem zgłoszenia może być naruszenie prawa dotyczące:

  • korupcji;
  • zamówień publicznych;
  • usług, produktów i rynków finansowych;
  • przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;
  • bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami;
  • bezpieczeństwa transportu;
  • ochrony środowiska;
  • ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego;
  • bezpieczeństwa żywności i pasz;
  • zdrowia i dobrostanu zwierząt;
  • zdrowia publicznego;
  • ochrony konsumentów;
  • ochrony prywatności i danych osobowych;
  • bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych;
  • interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej;
  • rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych;
  • konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela – występujące w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i niezwiązane z dziedzinami wskazanych wyżej.

Dodatkowo, rozszerzyliśmy zakres zgłoszeń naruszenia prawa o 3 dodatkowe kategorie:

  • łapownictwo;
  • przestępstwa przeciwko mieniu;
  • przepisy BHP;

System dotyczy przekazywania informacji o naruszeniach prawa tylko z ww. obszarów. Nie obejmuje on naruszeń z zakresu prawa pracy (w tym przypadków mobbingu, dyskryminacji, molestowania, kwestii kadrowo-płacowych) i kwestii relacyjnych.

Jak można zgłosić naruszenie prawa?

Zgłoszenia naruszenia prawa można dokonać przez dedykowane temu poufne wewnętrzne kanały zgłaszania:

  • pisemnie, za pomocą platformy internetowej pod adresem: https://animex.whiblo.pl/,
  • ustnie, w drodze bezpośredniego spotkania z upoważnionym przedstawicielem Działu Compliance. Spotkanie zostanie zorganizowane w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku, który należy złożyć na adres:prawny@animex.pl  lub osobiście w Dziale Compliance.

 Kto może zgłosić naruszenie prawa?

Zgłoszenia anonimowe nie są przyjmowane przez Spółki. W celu otrzymania statusu sygnalisty należy podać prawdziwe dane osobowe.

Zgłoszenia może dokonać m.in.:

  • pracownik lub były pracownik którejkolwiek ze Spółek lub jej oddziałów,
  • pracownik tymczasowy,
  • osoba, świadcząca pracę na innej podstawie niż stosunek pracy m.in. na podstawie umowy  cywilnoprawnej;
  • przedsiębiorca (np. dostawca którejkolwiek ze Spółek);
  • osoba świadcząca pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy (np. pracownik dostawcy którejkolwiek ze Spółek);
  • osoba, która uczestniczyła w procesie rekrutacji lub innych negocjacjach poprzedzających zawarcie umowy z którąkolwiek ze Spółek;
  • stażysta, wolontariusz, praktykant.

 Co robimy z otrzymanym zgłoszeniem?

Zgłoszenia trafiać będą do Działu Compliance, który będzie zajmował się ich rozpatrywaniem.

W ciągu 7 dni, zgłaszający otrzyma informację zwrotną, czy jego zgłoszenie kwalifikuje się pod wskazany wyżej zakres naruszeń prawa i czy uzyskał status sygnalisty.

Status sygnalisty przysługuje tylko, gdy osoba dokonująca zgłoszenia miała uzasadnione podstawy sądzić, że informacja będąca przedmiotem zgłoszenia jest prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia i że stanowi informację o naruszeniu prawa.

Klauzula informacyjna RODO

Procedura zgłoszeń