System zgłaszania naruszeń prawa – sygnaliści
W związku z wejściem w życie Ustawy o ochronie sygnalistów z dnia 14 czerwca 2024 r., w Spółkach Grupy tj.: Animex Foods sp. z o.o., Smithfield Polska sp. z o.o., Agri Plus sp. z o.o., Animex Kutno sp. z o.o., Agri Vet sp. z o.o., Ferma Krąplewice sp. z o.o., Agri Plus Wielkopolska S.A., Animex K5 sp. z o.o. wprowadziliśmy Procedurę Zgłoszeń Wewnętrznych dla Sygnalistów w Spółkach Grupy Kapitałowej Animex, której celem jest stworzenie systemu umożliwiającego dokonywanie zgłoszeń naruszeń prawa oraz ochronę sygnalistów.
Co można zgłosić?
Przedmiotem zgłoszenia może być naruszenie prawa dotyczące:
- korupcji;
- zamówień publicznych;
- usług, produktów i rynków finansowych;
- przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;
- bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami;
- bezpieczeństwa transportu;
- ochrony środowiska;
- ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego;
- bezpieczeństwa żywności i pasz;
- zdrowia i dobrostanu zwierząt;
- zdrowia publicznego;
- ochrony konsumentów;
- ochrony prywatności i danych osobowych;
- bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych;
- interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej;
- rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych;
- konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela – występujące w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i niezwiązane z dziedzinami wskazanych wyżej.
Dodatkowo, rozszerzyliśmy zakres zgłoszeń naruszenia prawa o 3 dodatkowe kategorie:
- łapownictwo;
- przestępstwa przeciwko mieniu;
- przepisy BHP;
System dotyczy przekazywania informacji o naruszeniach prawa tylko z ww. obszarów. Nie obejmuje on naruszeń z zakresu prawa pracy (w tym przypadków mobbingu, dyskryminacji, molestowania, kwestii kadrowo-płacowych) i kwestii relacyjnych.
Jak można zgłosić naruszenie prawa?
Zgłoszenia naruszenia prawa można dokonać przez dedykowane temu poufne wewnętrzne kanały zgłaszania:
- pisemnie, za pomocą platformy internetowej pod adresem: https://animex.whiblo.pl/,
- ustnie, w drodze bezpośredniego spotkania z upoważnionym przedstawicielem Działu Compliance. Spotkanie zostanie zorganizowane w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku, który należy złożyć na adres:prawny@animex.pl lub osobiście w Dziale Compliance.
Kto może zgłosić naruszenie prawa?
Zgłoszenia anonimowe nie są przyjmowane przez Spółki. W celu otrzymania statusu sygnalisty należy podać prawdziwe dane osobowe.
Zgłoszenia może dokonać m.in.:
- pracownik lub były pracownik którejkolwiek ze Spółek lub jej oddziałów,
- pracownik tymczasowy,
- osoba, świadcząca pracę na innej podstawie niż stosunek pracy m.in. na podstawie umowy cywilnoprawnej;
- przedsiębiorca (np. dostawca którejkolwiek ze Spółek);
- osoba świadcząca pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy (np. pracownik dostawcy którejkolwiek ze Spółek);
- osoba, która uczestniczyła w procesie rekrutacji lub innych negocjacjach poprzedzających zawarcie umowy z którąkolwiek ze Spółek;
- stażysta, wolontariusz, praktykant.
Co robimy z otrzymanym zgłoszeniem?
Zgłoszenia trafiać będą do Działu Compliance, który będzie zajmował się ich rozpatrywaniem.
W ciągu 7 dni, zgłaszający otrzyma informację zwrotną, czy jego zgłoszenie kwalifikuje się pod wskazany wyżej zakres naruszeń prawa i czy uzyskał status sygnalisty.
Status sygnalisty przysługuje tylko, gdy osoba dokonująca zgłoszenia miała uzasadnione podstawy sądzić, że informacja będąca przedmiotem zgłoszenia jest prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia i że stanowi informację o naruszeniu prawa.
Klauzula informacyjna RODO
Procedura zgłoszeń